انیمیشن بهتره یا موشن گرافیک ؟

موشن گرافیک یکی از طراحی های جذاب است بسیاری از افراد موشن گرافیک را با انیمیشن یکی می دانند در واقع انیمیشن و موشن گرافیک دو هنر و تخصص جدا از هم هستند که شباهت های زیادی به هم دارند ولی در عین حال تفاوت های با هم دارند در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد و اینکه کدوم یک از این ها بهتر هستند.

موشن گرافیک چیست؟

دو واقع معنی موشن گرافیک را می توان در دو کلمه موشن به معنی “حرکت ” و گرافیک به معنی ” نوع به خصوصی از تصاویر ” دانست هدف اصلی موشن گرافیک تولید تصاویر متحرک است در میان نرم افزار های گرافیکی که امروزه با آن مواجه هستیم یک نرم افزار مادر وجود دارد که پایه و اصول طراحی گرافیک است این نرم افزار پایه فتوشاپ است شما اگر بخواهید به عنوان یک گرافیست قصد فعالیت در حوزه های هنری دلخواهی را داشته باشید باید مسلط به نرم افزار فتوشاپ باشید ولی موشن گرافیک به عنوان یکی از فیلد های هنری گرافیک پس از نرم افزار فتوشاپ وابسته به یکی از نرم افزار های گرافیکی به نام افترافکت است در حقیقت موشن گرافیک ها همان تصاویر متحرک هستند که به وسیله نرم افزار های گرافیکی مالتی مدیا اوبی افترافکت ساخته می شوند.

در واقع این نرم افزار قابلیت تولید تصاویر به همراه صدا را دارد به عبارتی موشن گرافیک به علم قرار دادن تصاویر مختلف و اعمال حرکت مشخص توام با صداگذاری های منحصر به فرد گفته می شود موشن گرافیک از لحاظ کاربرد اگر مورد بررسی قرار دهیم باید گفت که موشن گرافیک به همراه نرم افزار افترافکت در ساخت تمامی تصاویر متحرک کاربرد دارد بسیاری از تیزر های تبلیغاتی ، انیمیشن های دو بعدی ، برنامه های آموزشی و … توسط افترافکت ایجاد می شوند موشن گرافیک ساخته ذهن هنرمند است و جان گرفتن اجزاء سناریو به وسیله نرم افزار ها و ذهن خلاق هنرمند ایجاد می شود .

 مهم ترین نرم افزار که برای ساخت موشن گرافیک استفاده می شود همین نرم افزار ادوبی افترافکت است و مهم ترین ارکان در تولید تصاویر متحرک است ولی نرم افزار های دیگری هم برای طراحی موشن گرافیک وجود دارد که به شرح زیر است:

انیمیشن چیست؟

هر تکنیکی که اشیا یا تصاویر ثابت را به حرکت در می آورد انیمیشن است این انیمیشن می تواند انیمه ، کارتون های با درست کشیده شده ، حرکت دست با شن ،کلیپمیشن یا موشن گرافیک باشد هنر انیمیشن یکی از زیر شاخه ها و بخش های گرافیک است که تصاویر متمایز را به صورت پیوسته و پشت هم به نمایش در می آورد در انیمیشن تمام شخصیت ها و اشیا ها مدلسازی می شوند و بر اساس یک داستان یا سناریوی که از قبل تعیین شده است توسط نویسنده به نمایش در می آیند ایجاد انیمیشن نسبت به موشن گرافیک وقت ، هزینه و تجهیزات بیشتری نیاز دارد و جالب اینکه مثل فیلم ها دارای نورپردازی و دیالوگ هستند .

معنی Animation از دو کلمه  Atio وAnimo می آید Animo به معنای حرکت و Atio به معنای درآوردن است در حقیقت معنب لاتین انیمیشن به معنای به حرکت درآوردن است.

انیمیشن به عنوان یک هنر خاص بیشتر بر روی جلوه های سینمایی و تکنیک های داستان گویی تمرکز خواهد کرد تا روایتی بسازد

 

 همانطور که قبلا هم گفتیم انیمیشن و موشن گرافیک شباهت های زیادی به هم دارند ولی تفاوت های زیادی با هم دارند تفاوتی که خیلی مشهود است انیمیشن نمایشی بصری  از یک داستان است و شامل کاراکتر های مختلفی می باشد که در آن فعالیت می کنند .

این داستان ها معمولا می توانند یک انیمیشن متحرک کوتاه ، یک انیمیشن کامل دیزنی و یا فقط شخصیت های متحرکی باشند که داستانی را روایت می کنند .

 موشن گرافیک بیشتر در مورد زندگی بخشیدن به چیزی است که وجود ندارد

به عنوان نمونه اشکال موجود در ارائه ، که در پس زمینه ویدیو به منظور توضیح آن قرار می گیرند یکی دیگر از کاربرد های موشن گرافیک برای توضیح فرایند است به عنوان مثال ، روش تولید محصول و سپس ارسال آن برای مشتریان.

تفاوت های دیگر که مشهود است از شخصیت پردازی و مدلسازی آنها تا بازار کار و حتی محل اکران را شامل می شود در ادامه بیشتر در مورد این تفاوت ها توضیح خواهیم داد.

با توجه به اینکه موشن گرافیک مدت زمان کوتاهی دارد از آن به طور گسترده در شبکه های اجتماعی استفاده می شود خوشبختانه این نوع محتوا طرفداران و بینندگان زیادی در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام دارد و همین موضوع ، انها را تبدیل به یک انتخاب عالی برای بازاریابی محصولات و خدمات می کند اما در طرف مقابل انیمیشن ها اصولا برای قشر کودک و نوجوان ساخته می شوند و خاصیت تبلیغاتی را ندارند  نکته جالبی که باید بدانید که برای انیمیشن ها باید بازاریابی و تبلیغات انجام شود ولی در حالی که خود موشن گرافیک ، خود وسیله ای برای تبلیغات به شمار می رود.

 

یکی دیگر از تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن ، حوزه کاری است یک موشن گرافیست بیشتر با طراحی گرافیک سروکار دارد اما انیمیشن سازی بیشتر به حوزه تصویر سازی ربط دارد موشن گرافیست وظیفه دارد که به وسیله  تصاویر گرافیکی ، یک منظور و مفهوم  را به مخاطب انتقال دهد در حالی که انیمیشن از یک داستان ، شخصیت ها متنوع و تصویرسازی های مختلف تشکیل شده است.

در انیمیشن ها عموما یک داستان مطرح خواهد شد و نیاز به شخصیت پردازی دارد همچین علاوه بر این در مدلسازی نیز معمولا انیمیشن ها زمان زیادی برای مدل سازی به خود اختصاص می دهند ولی در موشن گرافیک ، کاراکتر ها معمولاً کاراکتر های ساده و بدون نیاز به شخصیت پردازی و داستان هستند در موشن گرافیک به دلیل زمان کوتاهی که هست و همچنین کاهش هزینه طراحی کارکتر ، شاهد شباهت شخصیت ها به یکدیگر هستیم در صورتی که در انیمیشن ها ، شخصیت های متفاوت و پر تعدادی حضور دارند که هر کدام ویژگی های ظاهری خاص خود را دارند .

 

یکی دیگر از تفاوت های موشن گرافیک و انیمیشن ، محل انتشار و نمایش است همانطور که می دانید انیمیشن ها معمولاً در سینما ها و تلویزیون نمایش داده می شوند اما موشن گرافیک ها بسته به نوع خود ، در مکان های مختلف منتشر می شوند . به عنوان نمونه ، موشن گرافیک مربوط به یک محصول یا خدمات در شبکه های اجتماعی منتشر خواهد شد .

ممکن است جلوه های یک انیمیشن ، بسیار کودکانه و رنگارنگ باشد و مفهوم خاصی را دنبال نکنند این جلوه ها در موشن گرافیک کاربردی ندارند و به جای آنها ، افکت های متنوع تر و مناسب یرای انواع کاربری ها مورد استفاده قرار می گیرند .

پست قبلی

انواع وب سایت ها

پست بعدی

لوگو در برندسازی چه تاثیری می گذارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lumen-logo-white

ما خدمات ساخت و ساز تضمینی را ارائه می دهیم

ورود

هنوز حسابی ندارید؟

یک حساب کاربری ایجاد کنید